Kleding Overproductie

Kleding Overproductie

Jaarlijks blijven miljarden nieuwe kledingstukken op de planken, van alle nieuwe heren T-shirts en heren polo’s wordt zelfs een groot deel verbrand. 

 

Om te beginnen met een schokkend feitje : in de Nederlandse kledingindustrie blijven jaarlijks 21,5 miljoen (!) kledingstukken onverkocht, zo becijferde MVO Nederland in het jaar 2016.  

Een groot gedeelte van alle nieuwe vrouwen en heren kleding (1,2 miljoen verschillende items ) wordt vernietigd. 

En dit is slechts wat er in Nederland gebeurt.

 

Het programma Operation X van het Deense TV2 onderzocht in juni 2017 wat de keten precies met alle onverkochte en nieuwe heren polo shirts, T-shirts, truien etc. doet.  

Inspecties wezen uit dat het afvalverwerkingsbedrijf KARA/NOVEREN in Denemarken sinds 2013 elk jaar 12 ton nieuwe kleding vernietigde voor de multinational.  

Dit publiceerde het Deense programma in Juni 2017.

Journalisten van Operation X kregen daarbij kledingstukken in handen die werden afgeleverd bij het verwerkingsbedrijf. Het zou gaan om onder meer 30.000 cowboybroeken voor kinderen, Witte Polo shirts voor mannen en donkerblauwe broeken voor vrouwen met de prijskaartjes er nog aan. In totaal ging het om 1.580 kilo. 

 

Om even terug te komen over de overproductie cijfers van Nederland. 

Woordvoerder van H&M Nederland Annet Feenstra zegt dat de keten restpartijen niet vernietigt. ,,Het klinkt als onzin in de oren. Waarom zouden we? Het druist zo in tegen alles waar we voor staan 

 

Mogelijk gaat het om overproductie van nieuwe heren truien en blauwe heren Polo’s zegt Else Skjold, hoogleraar in duurzaam design van de Kolding Design School in Denemarken. ,,Het is dramatisch als we het over herenmode en vrouwenmode hebben, omdat trends in de mode tijdelijk zijn.  

De nieuwste heren Polo’s kunnen volgend jaar wellicht niet meer verkocht worden, hetzelfde geldt voor de vrouwen shirts van afgelopen jaar welke dit jaar wellicht niet meer verkoopbaar zijn. 

‘’Wanneer het geen mode is, kan het niet meer worden verkocht”, zegt Else Skjold tegen TV2.

De Nederlandse modesector houdt dus jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken over.  

Dit gaat voornamelijk over vrouwen kleding en heren t-shirts. afgelopen jaar was een grijze heren polo nog zeer verkoopbaar, dit jaar zijn de witte heren polo’s en zwarte heren polo shirts verkoopbaar. 

Om alles in harde cijfers uit te drukken betekent dit dus voor modewinkels een omzetverlies van Ca. € 313,5 miljoen. 

 

De keten probeert klanten te stimuleren om hun oude kleding terug te brengen, zodat zij deze kunnen recyclen.

,,Hoewel dit niets met reststromen te maken heeft, willen we elk snippertje textiel terughebben om dit een herbestemming te geven’’, aldus Feenstra.

De keten investeert daarvoor bijvoorbeeld in nieuwe recyclingtechnieken, zoals re-newcell.

Katoen, viscose en andere cellulose vezels worden tot een soort – duurzaam – pulp gemalen en hergebruikt als een nieuwe vezel in de nieuwe collectie heren polo shirts. 

 

Het hoofdkantoor van H&M in Zweden verklaarde tegen Operation X dat zowel nieuwe dames als herenkleding soms om gezondheids- of veiligheidsredenen worden verbrand.  

Kleding heeft bijvoorbeeld een te hoge concentratie chemische stoffen of de nieuwe dames en nieuwe heren kleding is in contact geweest met afvalwater waardoor deze teveel bacteriën bevatten.

Operation X, in bezit van nieuwe heren broeken en gestreepte polo T-shirts, heeft na de verklaring van H&M de gestreepte poloshirts getest. Het laboratorium vond echter geen schadelijke stoffen, noch een verontrustende hoeveelheid bacteriën in de nieuwe gestreepte polo’s. 

 

Ter wereld. 

Er zijn heel veel kleren in de wereld. Te veel zelfs.  

Elk jaar wordt globaal zo’n 80 miljard kilo dames en herenkleding geproduceerd.  

Daarvan belandt een overgroot deel van de T-shirts, truien, broeken enzovoort op de vuilnisbelt.  

Na olie is kleding de meest vervuilende industrie ter wereld – hoog tijd om de hand in eigen boezem te steken. 

De meeste mannen zullen wel denken dat hiervan 80% vrouwenkleding is maar niets is minder waar, voor de heren wordt een groot deel van de nieuwe heren polo shirts en vooral katoenen polo’s gewoonweg weggegooid. 

Elk jaar blijven er 25 miljard kledingstukken in de rekken hangen.  

In het beste geval worden deze kledingstukken gedoneerd aan derde wereld landen of aan mensen wie minder te besteden hebben echter wordt veel gewoonweg vernietigd. 

Ongelofelijk veel energie, water, chemische stoffen en menskracht worden dus verspild aan productie van vrouwen en heren kleding die niemand ooit zal dragen.  

Slechts 40 procent van de geproduceerde kleding wordt aan de originele verkoopprijs verkocht, 30 procent gaat met korting over de toonbank en 30 procent wordt gewoon niet verkocht. 

Met maar 10 à 15 procent stock die in hun winkels blijft liggen, hoort modeontwerpster Nathalie Vleeschouwer tot de beste leerlingen van de klas.  

Maar ze kent het probleem van overproductie. “Sommige dingen verkopen niet zo goed als verwacht.  

Nathalie richt zich vooral op het ontwerpen van katoenen heren truien voor in de winter en slim fit katoenen heren T-shirts voor in de zomer. 

Ze kenmerkt zich door het ontwerpen van gekleurde T-shirts, maar vooral haar ontwerp van de zomerse polo shirts met strepen in verschillende kleuren is kenmerkend voor haar ontwerp. 

Ontwerpen is nu eenmaal giswerk zegt ze, en ondanks onze ervaring blijft het een risico om een collectie te ontwerpen die pas een jaar later in de winkels ligt.  

Voor niet verkochte kleding houden we stockverkopen, in de zomer verkopen we vooral op markten waar we de heren zomer collectie verkopen, dan verkopen we nog 10% tot 20% van onze katoenen poloshirts voor heren. Vooral de niet standaard maten en apart gekleurde kleding gaat er dan alsnog doorheen. 

Wat daarna overblijft, doneren we aan liefdadigheidsorganisaties. We vernietigen niets, daarvoor vinden we kleding te kostbaar.” 

 

Ook Heren longsleeve-ontwerpster Murielle Scherre is een kleine producent met amper overstock:  

“Bij ons is het de regel om een beperkte voorraad te produceren en als iets erg gewild is, het bij te maken.  

Omdat ons atelier in Nederland en Turkije ligt en zelfs onze stof in Turkije wordt gemaakt, is het gemakkelijk om snel het aanbod te vergroten als dat nodig blijkt.” 

Aan het begin van het seizoen gaan we bekijken welke longsleeves hard lopen, het ene jaar kunnen de witte longsleeves goed lopen terwijl een jaar later de witte heren polo shirts in de maten Large en extra large hard lopen. 

Nathalie Vleeschouwer en Murielle Scherre zijn eerder uitzonderingen.  

Lang niet iedereen denkt bewust na over overproductie en bepaalde grote modemerken draaien op een wegwerpmodel.  

In plaats van twee of vier seizoenen, zijn er tot wel 52 seizoenen per jaar.  

De excessen in de mode-industrie zijn vooral het gevolg van dat fast fashion systeem, legt Murielle Scherre uit: “Bedrijven maken expres kleding die niet lang meegaat: ze gebruiken stoffen van slechte kwaliteit die snel hun vorm verliezen, in kleuren die snel vervagen. 

Zo wordt een blauwe heren polo snel een een half grijze polo T-shirt.  

Zo krijgt de nieuwe heren kleding een houdbaarheidsdatum en worden ze vaak na enkele maanden al afgedankt.” 

 

Verbranden van kleding. 

 

De modesector zou verder moeten inzetten op recyclage van stoffen om de overproductie op te vangen.  

95% van onze kleding komt ervoor in aanmerking, maar nauwelijks 10 procent van alle weggegooide kleding wordt gerecycleerd: zo gaat er jaarlijks zo’n 135 miljoen kilo textiel in vlammen op, waarbij schadelijke stoffen en dampen vrijkomen. 

Als je stoffen recycleert, kun je van oud textiel nieuwe stoffen maken.  

Dat is de theorie. In de praktijk, zo legt Arnold Wieber uit, is dat niet eenvoudig.  

“Gerecycleerd textiel zit in de lift, maar dat gaat heel traag.  

Bovendien is er nog maar weinig informatie over de omstandigheden waarin dit textiel gerecycleerd wordt.  

Hoeveel bewerking is nodig? Hoe lang duurt het? Hoe vervuilend is het proces?  

Behalve een breidraad waar een deel gerecycleerd materiaal in zit, gebruiken wij voornamelijk nieuw textiel.” 

 

Ook Murielle Scherre spreekt over de moeilijke weg naar recyclage: “Momenteel gebruiken we nog geen gerecycleerd textiel, simpelweg omdat er voor dameslingerie en heren shirts nog geen afzetmarkt is. 

Men is wel bezig met het vervaardigen van gerecycleerde polyester, zodat makkelijker nieuwe shirts en truien kunnen worden geproduceerd. 

Maar daar moeten eerst grote klanten opspringen.  

Pas dan heeft het een marktwaarde. Ik ben zeker vragende partij: hoe sneller de gerecycleerde stof er is, hoe beter.” 

“Ik vind het minstens even belangrijk om stukken een langere levensduur te geven.  

Daarom biedt La fille d’O een herstellings- en retouchedienst.  

Omdat de gekleuren polo shirts met strepen voor een groot deel bestaat uit de kwetsbare stof lycra, die na zes maanden begint te verslijten, probeer ik altijd systemen te ontwerpen zodat ik kan ingrijpen. 

We zorgen bijvoorbeeld dat onze paarse shirts tot 15 centimeter op de rug ingenomen kunnen worden.  

Bovendien hebben polo shirts voor mannen geen emotionele waarde en willen veel klanten hun shirts niet laten bijwerken zodat die langer meegaat.  

Met vrouwen lingerie kan dit soms anders zijn, zo zijn er vrouwen die soms met een 14-jaar oude beha komen aandraven. Dat is toch fantastisch?  

Zo deden onze grootouders het ook: hoeveel keer werden schoenen vroeger niet aangepast zodat iemand er jaren en jaren mee kon doen?” 

 

Kwaliteit over kwantiteit. 

 

Alle beetjes helpen. Maar uiteindelijk is er maar een manier om overproductie aan te pakken.  

Minder en betere dameskleren en herenkleren te produceren.  

Dat is duurzaamheid. Slow fashion dus.  

Ook al kost dat geld. “Een duurzaam kledingstuk kost nu eenmaal meer dan wat je bij grote ketens vindt,” zegt Nathalie Vleeschouwer.  

“Als je alles op een correcte manier probeert te doen, heb je onvermijdelijk hogere kosten. Maar wat is een ‘hoge’ prijs?  

Misschien lijkt een katoenen trui van 90 euro wel duur omdat we gewend zijn er vandaag 20 euro voor te betalen.” 

Arnold Wieber bevestigt dat: “Het lijkt misschien duur, maar dat is een kwestie van gewenning.   

H&M heeft ooit een katoenen witte heren polo gekopieerd van mij en van veraf kon je het verschil amper zien.  

Die van hun kostte 10,95 euro en die van mij van mij 39,95 euro.  

Maar als je van dichtbij keek, zag je dat de gestikte kraag van de polo op een goedkopere manier gemaakt was, dat het stof minder stevig inelkaar zat aan dat de rekking er nauwelijks was, en je voelde gewoon dat de stoffen van mindere kwaliteit waren.  

De vraag is dan: koop je liever om de zoveel maanden een nieuwe van H&M voor 10 euro, of kies je een duurzaam exemplaar voor 39,95 euro dat jaren meegaat, waardoor je je geld eruit haalt en je het milieu een dienst bewijst?” 

“Onze klanten zijn blij dat ze hun favoriete groene T-shirt veel en lang kunnen dragen,” zegt Nathalie Vleeschouwer.  

“Daarom willen we kwaliteitsvolle herenkleding maken, zowel in stof als afwerking, zodat onze stukken langer meegaan.   

Dan komen klanten graag terug voor een nieuw duurzaam stuk. Daardoor is het voor ons zeker niet minder rendabel.” 

 

Uit statistieken blijkt dat in België alleen al jaarlijks 8,9 miljoen euro aan kleding en schoeisel wordt besteed.  

Gemiddeld hebben we zeventig kledingstukken in onze kast.  

Tot tien shirts daarvan worden nooit gedragen.  

Vrouwen kopen gemiddeld meer kleding die ze snel afdanken.  

De globale toevoer van tweedehands vrouwenkleding is zeven keer groter dan die van mannen.
Tijd om de hand in eigen boezem te steken, Niemand heeft zoveel kleren nodig.  

Nathalie Vleeschouwer: “Shoppen wordt vaak als een soort jacht gezien, mensen hebben het instinct om veel te kopen en zijn euforisch als ze iets ‘gescoord’ hebben.  

Met als gevolg dat iemand een longsleeve koopt met korting zonder te passen, die vervolgens in de kast blijft hangen.  

Beelden en media overtuigen ons ervan dat veel bezittingen hebben ons geluk bezorgt. We consumeren niet puur vanuit functionele overwegingen, maar doen het voor de ervaring.  

Het plezier is van korte duur en na een tijdje willen we weer iets nieuws.  

Dat kleding zo goedkoop kan zijn, moedigt consumptie aan.” 

Het goede nieuws is dat er daarvoor ook een alternatief is.  

Voor wie toch graag elke week iets nieuws draagt, bestaat er tegenwoordig een uitleenbibliotheek waar je kleding kan huren.

Comments (2)

  1. That is great content.

    Younes Diouri
    July 18, 2015 Reply
    • Yes, i agree with you.

      admin
      July 18, 2015 Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published.